Oneline users : آموزش ششم http://s5.picofile.com/file/8122953034/%D8%B3%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA_%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85_%D9%88_%D9%85%D9%82%D8%AA%D8%B6%DB%8C%D8%A7%D8%AA_%E2%81%AD%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86_%D9%82%D8%B3%D9%85%D8%AA_%D8%A7%D9%88%D9%84_docx_1.pdf.html

کد بارش ستاره آموزش ششم آموزش ششم



آموزش ششم
نويسندگان

 

نویسنده : بهمن قره داغی - ساعت ۳:۴۳ ‎ب.ظ روز ۱۶ دی ۱۳٩۳

 

معلمان و  مدرسان محترم دوره ابتدایی همانگونه که استحضار دارید اجرای ارزشیابی کیفی – توصیفی ،به منظور اصلاح ،بهبود و ارتقا یادگیری دانش آموزان، به شکل فرایندی می باشد؛ لذا در این رویکرد، آزمون پایانی  سرنوشت ساز، در هیچ کدام از پایه ها هیچ جایگاهی ندارد 

و آزمون پایانی پایه ششم نیز، تنها در نوبت خرداد ماه ، به شکل هماهنگ برگزار می گردد که آن هم به عنوان یکی از شواهد پیشرفت تحصیلی دانش آموز، پس از بررسی و بازخورد معلم، در پوشه کار قرار می گیرد ودر تکمیل گزارش پیشرفت تحصیلی  به عنوان یکی از شواهد و مستندات یادگیری،  اطلاعاتی در اختیار معلم قرار می دهد . ضمن اینکه معلم با توجه به عملکرد کل دانش آموزانش، از چگونگی تدریس و اثربخشی آموزش خویش، اطلاعاتی دریافت می نماید .


برچسب‌ها:
جمعه ٢٦ دی ۱۳٩۳ .:. ٤:٥۳ ‎ب.ظ .:. احمد خیاط زاده

تعدادی از فعالیت های تفکر و پژوهش پایه ششم بر مبنای داستان پایه ریزی شده که لازم است معلم کلاس داستان را از روی کتاب راهنمای تفکر و پژوهش برای دانش آموزان بازگو نمو ده و با طرح سوالاتی اهداف درس را پی گیرد. از این رو لازم دیدم خلاصه داستان ها را از کتاب راهنما برای استفاده همکاران عزیز ارائه دهم.

عنوان فعالیت:

خرسی که می خواست خرس باقی بماند

مضمون : هویت

صلاحیت ها: مشاهده ، قضاوت و ارزشیابی ، استدلال ، استنباط و نتیجه گیری از یافته ها

مدت زمان تدریس : یک جلسه آموزشی

در این فعالیت  دانش آموزان با مطالعه  یک داستان ، از طریق مقایسه تفاوت ها ، شباهت ها ،‌رابطه ها در دو موقعیت متفاوت به طبقه بندی دانسته های خود می پردازند و به این طیق توانایی استنباط ، استدلال  و نتیجه گیر ی خود را ارتقا می دهند. دانش آ«وزان با بحث و گفت و گو درباره موقعیت پیش آمده به عناصر واقعی هویت ساز آدمی و میزان تاثیر آنها در تعیین هویت و شخصیت انسان پی می برند.

 خلاصه داستان

خرسی که می خواست خرس باقی بماند

 

 

عنوان فعالیت: مارگیر و اژدها

این فعالیت از نوع تجویزی (الزامی ) بوده و در  یک جلسه آموزشی تدریس خواهد شد.

 مضمون: طمع و آرزو ها

صلاحیت ها: مشاهده ، تحلیل ، قیاس ، قضاوت و ارزشیابی

در این فعایت  دانش آموزان با شنیدن داستان مارگیر و اژدها ، و گفت و گو درباره تغییر شرایط در داستان و عملکرد مارگیر به تحلیل وقایعی که برای مارگیر اتفاق افتاده است می پردازند. آتها علت وقوع یک پدیده را با دیگران در میان می گذارند . همچنین با بررسی تفاوت ها ، شبا هت ها ، رابطه ها بین شخصیت مارگیر و اشخاصی که پیرامون ما وجود دارند نسبت به تحلیل وقایع مشابه اقدام می کنند.

 

خلاصه داستان

مارگیر و اژدها


 

عنوان فعالیت: دانه ی نی

این فعالیت از نوع تجویزی (الزامی ) بوده و در یک جلسه آموزشی تدریس می شود.

مضمون: مرگ و زندگی ، نیستی یا تولد دوباره

مهارت: مشاهده ، قیاس ، تحلیل ، استدلال ، قضاوت

داستان مرگ وزندگی از دیر باز از موضوعات مورد پرسش نزد کودکان بوده و هست ، نکته ای که می بایست توجه دانش آ«وزان را به آ» جلب کرد آثار و تاثیرات حیات هریک از ما بر دیگر موجودات و اطرافیان ماست. در این داستان نیز مرگ نی نه پایان راه نی ، بلکه آغازی برای تولد نیستان به شمار می رود

خلاصه داستان

دانه نی


عنوان فعالیت : میمون های گرانبها

این فعالیت از نوع تجویزی( الزامی ) بوده ودر یک جلسه آموزشی تدریس می شود.

مضمون: طمع ، ارزش ها

صلاحیت ها: مشاهده ، استدلال ، قضاوت و ارزش گذاری

آیا اشیا و موجودات پیرامون ما ذاتا دارای ارزش هستند ، یا اینکه ما به دلخواه خود برای آنها ارزش و مقیاس هایی قرار داده ایم . دانش آموزان در این فعالیت ، پس از شنیدن داستان میمون ها ی گران بها برای پاسخ گویی به سوالات مطرح شده ، به ناگزیر یک بار دیگر این قضایا را مورد بحث قرار داده و درباره آنها به قضاوت می پردازند.

  خلاصه داستان

میمون های گرانبها

 

عنوان فعالیت :داستان رضا

این فعالیت از نوع نیمه تجویزی ( انتخابی) بوده ودر یک جلسه آموزشی تدریس می شود.

 مضمون: کشف معانی

 مهارت: تحلیل ، تصمیم گیری ، قیاس ، استدلال ، قضاوت

 آیا تا کنون در موقعیت های غیر قابل پیش بینی قرار گرفته اید؟ آیا موقعیت هایی داشته اید که واقعا تصمیم گیری برای شما مشکل باشد؟ آیا تا کنون به خاطر حقیقت های بزرگ بر روی دوستی های خود پا گذاشته اید ؟ آیا تا چه حد برای حفظ دوستی خود با دیگران هزینه می پردازید؟ تا چه حد از دوستان خود توقع دارید؟ این قبیل سوالات سوالاتی است که نوجوانان در این سن بسیار با آن مواجه می شوند . در این فعالیت از دانش آموزان انتظار می رود با بحث درباره موضوع داستان ، دید گاه های خود را روشن سازند.

خلاصه داستان

رضا


 

عنوان فعالیت :درخت بخشنده

 این فعالیت از نوع نیمه تجویزی ( انتخابی ) بوده ودر یک جلسه آموزشی تدریس می شود.

مضمون: دوست اشتن ، تعلق ، هویت

 صلاحیت ها: مشاهده ، تخیل ، استدلال

  نوع تعامل و بده بستان کودک با موجودات پیرامونی به ویژه نزدیکان خود ، تاثیر بسزایی در ساخت شخصیت کودک و نگاه او به وظایفش نسبت به خود ، اطرافیان ، سایر موجودات زنده و حتی غیر زنده دارد. در این فعالیت دانش آموزان با شنیدن داستان درخت بخشنده با این سوال مواجه می شوند که « وظیفه متقابل ما نسبت به کسانی یا چیز هایی که از نعمت وجود آنها بهره مند می شویم چیست»

خلاصه داستان

درخت بخشنده


 

عنوان فعالیت :پرواز کن ! پرواز!

 این فعالیت از نوع نیمه تجویزی(انتخابی) بوده ودر یک جلسه آموزشی تدریس می شود.

 مضمون : هویت ، کمال

 صلاحیت ها : مشاهده ، قضاوت و ارزشیابی ، استدلال

 در ادبیات داستانی ما حکایات زیادری وجود دارد که مقایسه بین دو موقعیت را برای خواننده پیش می آورد که از جمله آنها می توان به داستان موش شهری و موش صحرایی ، کبوتر در قفس و کبوتر آزاد و نظایر آن اشاره کرد. در همه این داستان ها ترجیح و انتخاب بین رفاه  در بند اسارت و مقایسه آن با سختی های تامین  معیشت د ر موجوداتی که آزاد زندگی می کنند، وجو دارد. در پایان این فعالیت انتظار می رود دانش آموزان ضمن در گیر شدن با پاسخگویی به این قبیل سوالات ، ترجیحات خود را با دیگران در میان بگذارند و درباره آن استدلال کنند

 

خلاصه داستان

پرواز کن ! پرواز!

 

منبع: کتاب راهنمای تدریس تفکر و پژوهش ششم


برچسب‌ها: داستان های تفکر و پژوهش ششم
پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳٩۳ .:. ٤:۱۳ ‎ب.ظ .:. احمد خیاط زاده
درباره وبلاگ

به نام خدا احمدخیاط زاده آموزگاردروس ریاضی ، هدیه ، مطالعات ، فناوری و هنر پایه ششم دبســتان شیخ طوسی مشگین شهر هستم.داور منطقه ای و استانی جشنواره های برتر تدریس و جابر بن حیان و مدرس ریاضی و قرآن پایه ششم دوره های ضمن خدمت آموزش و پرورش منطقه مشـگین شرقی می باشم . نظرات سازنده دوستان برایم ارزشمند بوده و باعث دلگرمی و بهتر شدن وبلاگ خواهدبود. « کپی برداری از مطالب وبلاگ با اهدای صلوات بر محمد وآل محمد (ص) مجاز است.»
موضوعات وب