Oneline users : آموزش ششم http://s5.picofile.com/file/8122953034/%D8%B3%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA_%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85_%D9%88_%D9%85%D9%82%D8%AA%D8%B6%DB%8C%D8%A7%D8%AA_%E2%81%AD%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86_%D9%82%D8%B3%D9%85%D8%AA_%D8%A7%D9%88%D9%84_docx_1.pdf.html

کد بارش ستاره آموزش ششم آموزش ششم



آموزش ششم
نويسندگان

جدید و کامل

سوالات آزمون اینترنتی قرآن دوره اول ابتدایی

 

1-     نقش قرآن اول ابتدایی در یادگیری فارسی: به تثبیت و تعمیق و تعمیم یادگیری فارسی بچه ها کمک می کند

2-     چرا دانش آموزان پایه اول باید به تکرار آیه بپردازند؟تا به طور کامل در ذهن دانش آموز تثبیت شود و تلفظ صحیحی از آیه را بیان کند.

3-     نحوه تدریس قرآن پایه اول ابتدایی ؟استاد لوحه را نصب کرده است و با پخش نوار، دانش آموزان تلاوت سوره را گوش می کنند و بعد از آن زیر عبارت خط بری می کند و دانش آموزان ابتدا به صدای تلاوت سوره  گوش می کنند و بعد از آن همراه صدای ضبط شده زمزمه می کنند.

4-     حفظ کردن آیات قرآنی در پایه اول ابتدایی ؟ نسبی است یعنی حفظی که دانش آموزان این آیات را به کمک استادشان می خوانند، همین که دانش آموزان علاقه نشان می دهند که آیات را از حفظ بخوانند کفایت می کند و لازم نیست که حفظ کردن آیات به صورت کامل باشد.

5-     چرا لازم است دانش آموزان خودشان برای شعر اسم انتخاب کنند؟باعث می شود که آنها به تفکر و تعقل  بپردازند و به مضمون شعر دقّت کنند.

دومین پیام قرآنی قرآن اول ابتدایی؟  سَلامٌ عَلَیکُم  علاوه بر آموزش مفهوم سلام، مهارت تفکر و تعقل که به آن تدبر در آیات الهی گفته می شود را آموزش می دهیم.

6-         نحوه تدریس شعرهای قرآن اول ابتدایی؟استادان می توانند این شعر را با زبان خودشان بخوانند و هم می توانند از کتاب گویا استفاده کنند .

7-     آموزش سور قرآنی توسط فایل صوتی چند مر حله دارد ؟سه مرحلۀ گوش کنید، زمزمه کنید و بلند بخوانید را انجام می دهند.

8-     هدف برنامه درس ملی از تاکید بر داشتن سواد قرآنی در دانش آموزان ؟کسب چهار مهارت 1- مهارت خواندن 2-مهارت فهم اولیه 3-مهارت تفکر، تعقل و تدبر در آیات قرآن 4- انس دائمی دانش آموزان با قرآن کریم است.

9-     نحوه تدریس کلمات مشترک فارسی و عربی؟ از ترکیبات ساده ای  استفاده شده است، مثل نعمه الله، نعمه، الله.

10- در درس قرآن چرا باید دانش آموزان را وادار به حرف زدن کرد تا گنجیۀ لغات آنها افزایش پیدا کند، مهارت بیانی پیدا کنند و تفکرشان رشد کرده و به مهارت تدبر در آیات الهی که یکی از انتظارات قرآن است برسند.

11- هدف از قرار دادن درس واحد کار در قرآن اول ابتدایی؟ چون در کلاس اول ابتدایی درس دینی وجود ندارد در درس قرآن به فعالیت های مربوط به حوزه آموزش دینی توجه و پرداخته می شود.

12- هدف اصلی انس با قرآن در خانه دربرنامه درس قرآن ؟انس دائمی و روزانه دانش آموزان و شهروندان با قرآن کریم است.

13- ارزشیابی قرآن در دوره اول ابتدایی ؟ارزش یابی در پایۀ اول و همچنین اوایل پایۀ دوم به صورت جمع خوانی دانش آموزان است. حفظ آیات ، پیام ها و شعر ها در حد حفظ نسبی کفایت می کند

14- در قرآن اول ابتدایی چند سوره و شعر وجود دارد ؟در کتاب قرآن کلاس اول هفت سوره و هفت شعر وجود دارد،

15- هدف شعر ها در قرآن دوره اول ابتدایی ؟شعرها برداشت هایی هستند ترجمه گونه از آیات که توسط شاعر به شعر تبدیل شده و معلم محترم به وسیله شعرها دانش آموزان را با مضامین سوره آشنا می کنند.

16- جایگاه پیام های قرآنی در درس قرآن؟ برای ایجاد مهارت تفکر و تعقل است

از لوحه 6 به بعد خط بری به چه صورت خواهد بود؟ بصورت بخش بخش خوانی و با اشاره ثابت و متحرک معلم خواهدبود معلم ها نباید به دانش آموزان اجازه دهند تا تند بخوانند و نباید یک کلمه را در ذهنشان جمع کنند . با دیدن هر بخش همان بخش را بخوانند.

17- کاربرد اشاره ثابت و متحرک؟ اشاره های ثابت و متحرک مربوط به روخوانی قرآن است و در آن لوحه هایی است که دانش آموزان می خوانند ،

18- تدریس سوره های قرآنی توسط معلم ؟ سوره ها فقط کلی خوانی می شوند دست معلم به صورت کلی حرکت می کند و دانش آموزان با شنیدن صدای نوار با آن می خوانند.و از اشاره ثابت و متحرک استفاده نمی شود.

19-  در کلاس اول ابتدایی از چند نماد استفاده می شود؟سه نماد داریم ، "علامت سکون"، "علامت تشدید" و "واو ناخوانا"

20- حروف ناخوانا در قرآن اول ابتدایی چگونه مشخص شده است ؟ با رنگ آبی

21- اولی حروف ناخوانایی که برای پایه اول ابتدایی آموزش داده می شود؟ واو ناخوانا در کلماتی چون خواهر – خواندن و الف ناخوانا در آخر کلمه مانند تُسرِفوا

22- یکی از مشکلاتی که دانش آموزان در کلاس اول ابتدایی هنگام خواندن کلمات  دارند؟ این است که کلمات را شل می خوانند

23- هدف برنامه درسی اول ابتدایی ؟معلم و اولیا تلاش کنند در پایان سال دانش آموزان حداقل 10 سوره را حفظ کنند و فرصت بگذارند دانش آموزان خودشان خط به خط آیات را بخوانند .

24- قرآن در تابستان  ؟ معلم  بخش "قرآن در تابستان" را با دانش آموزان تمرین می کند تا آنها بتوانند ، بخوانند و با آیات و عبارات جدید آشنا شوند تا رغبت بیشتری برای یادگیری قرآن داشته باشند. 

25- آغاز کتاب قرآن دوم ابتدایی ؟در اولین درس کتاب دوم دانش آموزان با شکل جدیدی از روانخوانی آشنا می شوند و می توانند حروف و حرکات را در کنار حرکات جدید بخوانند.

26- دردرس اول قرآن دوم تاکید روی چه چیزهایی است؟ ترکیب صامت و مصوت – یادآوری نمادهای سکون و تشدید- رسم الخط ک

27- معنی پیام قرآنی ؟«وَاللهُ یُحِبُّ المُحسِنینَ »  خدا، نیکوکاران را دوست دارد.

28- در تدریس سوره ناس تاکید روی چیست؟  در این درس نماد "تای تأنیس" در قالب سورۀ ناس تدریس می شود.

29- نحوه تصحیح اشکال دانش آموز در قرآن ابتدایی ؟وقتی که دانش آموزان کلمه ای را اشتباه خوانند از خودشان بخواهیم که اشکالشان را رفع کنند اگر کلمه را درست نخواند از دانش آموز دیگری می خواهیم که آنرا اصلاح کند. 

30- تاکید در تدریس سوره کوثر ؟ روی پایه همزه است مثلا:در کلمۀ شانِئَکَ  حرف ﺋَ  پایۀ همزه است.

31- نحوه راهبری معلم در بخش گفتگو روی  تصویر؟لازم نیست شما صحبت کنید و داستان بگویید باید از دانش آموزان بخواهیم که فکر کنند و آنها را وادار به گفتگو کنیم.

32- نحوه راهبری معلم در بخش داستان؟ استاد داستان کودک خداپرست که در مورد حضرت ابراهیم علیه السّلام است را برای دانش آموزان بازگو می کند . استاد از دانش آموزان می خواهد که از روی داستان بخوانند.

33- چرا تلفظ همزه ساکن برای دانش آموزان مشکل است ؟دانش آموزان پایه ی دوم ابتدایی تجربه ی تلفظ همزه ساکن را ندارند چون این حرف در زبان فارسی نیست

ادامه دارد


برچسب‌ها: دوره ضمن خدمت
جمعه ٢٦ اردیبهشت ۱۳٩۳ .:. ٩:٤۱ ‎ق.ظ .:. احمد خیاط زاده

میلاد مظهر علم و عزت و عدالت و سخاوت و شجاعت
اسد الله الغالب ، علی بن ابیطالب (ع) مبارک باد



برچسب‌ها: مناسبت ها
سه‌شنبه ٢۳ اردیبهشت ۱۳٩۳ .:. ٩:۱٥ ‎ق.ظ .:. احمد خیاط زاده

 

         قابل توجه دانش آموزان عزیز و اولیای گرامی

 

   آزمون نمونه دولتی از تاریخ 93/3/23 به 30 /3 93 موکول شد

 

منبع: سایت آموزش و پرورش استان اردبیل


برچسب‌ها: آزمون مدارس استعداد های درخشان و نمونه
یکشنبه ٢۱ اردیبهشت ۱۳٩۳ .:. ٤:٥٠ ‎ب.ظ .:. احمد خیاط زاده

دفترچه آزمون پیشرفت ششم مرحله 2 هماهنگ

پاسخنامه آزمون پیشرفت ششم

مواد امتحانی

تعداد سوال

از شماره

تا شماره

فارسی

15

1

15

قرآن و هدیه های آسمان

10

16

25

ریاضی

20

26

40

علوم تجربی

15

46

60

مطالعات اجتماعی

5

61

65

تفکر و پژوهش

5

66

70


برچسب‌ها: آزمون تستی
شنبه ٢٠ اردیبهشت ۱۳٩۳ .:. ٧:٤٤ ‎ب.ظ .:. احمد خیاط زاده

233 سوال در دو قسمت

  اسلام و نیازهای زمان (1)

قسمت اول

با آرزوی توفیق همکاران گرامی

قسمت دوم و پایانی

 

سوالات اسلام و مقتضیات زمان

1-     بدترین جنبندگان نزد خداوند ؟ عبارت از  انسانهایی  که گوش دارند و کرند ، زبان دارند و گنگ و لالند، قوه تمیز خود را به کار نمی بندند و تعقل نمی کنند.

2-     مفهوم « اَبَینَ اَن یَحمِلنا» در آیه 72 احزاب چیست؟یعنی امتناع کردند از به دوش گرفتن امانت

3-     از نظر مفسرین شیعه و سنی امانتی که خداوند عرضه داشت از کدام نوع است ؟ تردیدی نیست که این امانت یک امر معنوی است نه از نوع امور جسمانی و مادی

4-     از کدام قسمت آیه 72 احزاب میتوان مقصود از امانت را فهمید : از  یَحمِلنا  که معلوم می شود یک امر به دوش گرفتنی است.

5-     در اخبار و روایات امانت چگونه تفسیر شده است؟  تکلیف ، وظیفه و قانون

6-     چرا برخی حیوانات علیرغم زندگی دسته ای و گله ای ، زندگی اجتماعی ندارند؟ زیرا درمیان آنها تقسیم کار و مسئولیت و تشکیلات وجود ندارد.

7-     زندگی اجتماعی : یعنی زندگی ای که در آن تقسیم  کار و مسئولیت و نظم و تشکیلات و جود داشته باشد.

8-     چرا برای انسان تجدد و نو خواهی وجود دارد؟ به دلیل اینکه انسان فرزند بالغ و رشید خلقت است . انسان فرزندی است که خلقت ، خمایت و سرپستی مستقیم از روی او برداشته شده و او از نعمت آزادی و اختیار و ابتکارو استعداد مسئولیت برخوردار است

9-     در آیه  خُلِقَ الانسانُ ضَعیفا مراد از ضعف چیست ؟ انسان از لحاظ فعلیت از همه حیوانات ناتوان تر پابه هستی می گذارد اما از لحاظ استعداد از همه کاملتر و مجهز تر به دنیا می آید.

10- مقتضیات زمان در مورد انسان و حیوان چگونه است؟ مقتضیات زمان برای انسان وضع متغیری دارد و برای حیوان وضع ثابتی دارد. 

11- چرا تشکیلات و نظامات موجود در حیوانات مثلا زنبور عسل در طول سالیان دراز تغییراتی صورت نگرفته است در حالی که در زندگی انسانها هزاران تغییر بوجود آمده است؟ چون زندگی آنها از روی غریزه است نه عقل

12-   در قرآن کریم از غریزه با چه عنوانی یاد شده است؟ وحی

13- منظور از وحی به حیوانات چیست؟ فهماندن از راه نهانی و از راهی غیر از راه های معمولی

14- کاربرد وحی در انسان؟ برای بعضی از افراد –پیغمبران –  در مسائلی که پای حس و عقل به انجا نمی رسد وحی می شود تا به کمک آن انسان را رهبری کند

15- عواملی که امکان سقوط و انحراف انسان را فراهم می آورد؟ 1-از راه ظلم و ستمگری و پایمال کردن حقوق یکدیگر و از مسیر عدالت خارج شدن 2-جهالت

16- معنی جهالت : یعنی اشتباه کردن

17- رابطه استعداد ترقی و تکامل و استعداد امکان سقوط و انحراف چگونه است ؟ تفکیک ناپذیر

18- طبق آیه قرآن چرا خداوند انسان را مورد آزمایش قرار می دهد و انسان را آزاد گذاشته است ؟ به موجب استعدادهایی که از طریق نطفه به انسان ها داده است

19- وسیله آزمایش انسان  ؟ تکلیف و مسئولیت به عهده انسان گذاشته شده است در عین حال در انجام تکلیف آزاد است تا راه سعادت و یا شقاوت را خود انتخاب کند

20- چرا انسان در زندگی گاهی پیش می رود و گاهی عقب می ماند ؟ چون انسان سرشت مرکبی دارد

21- تغییراتی که در زندگی بشر پیدا می شود چند نوع است ؟ 2 نوع – اعتلای و غیر اعتلایی

22- مقیاس تشخیص تغییرات خوب  از بد؟ از روی عقل که راهنمای انسان است تشخیص دهیم که عامل پدیده مورد نظر کدام استعداد( تکامل – سقوط) انسانی است و برای چه منظوری بوجود آمده و چه آثاری دارد

23- فیزیکدانان اروپایی عقایدشان در باره نور را از چه کسی گرفته اند ؟ کتاب المناظر ابن الهیثم

24- کدام دانشمند اروپایی همه چیز خود را مدیون ابن الهیثم می داند؟ راجر بیکن

25- عالمی که علم خود را وسیله ای برای خالی کردن جیب مردم و فاسد کردن اخلاق مردم از طریق ساختن فیلمهای انحرافی می کند در واقع علم را به .............. می برد. اسارت

26-  چرا نباید فیلم های سینمایی منحرف کننده را به عنوان محصول علم قبول کنیم ؟ چون اینها فقط محصول علم نیست بلکه محصول شهوت شهوت پرستان نیز است که علم را در خدمت خودش گرفته است

27- اگر قدرت ابتکار انسان در خدمت قدرت شهوت او قرار گیرد نتیجه آن چه می شود؟ در اثر آن علم شیمی در جهت ساخت هروئین  - علم فیزیک در جهت ساخت بمب اتم  مورد استفاده قرار می گیرد.

28- دلیل استاد مطهری از بکاربردن عصر اسارت و بردگی علم در مقابل عصر علم چیست ؟ چون هر عالمی که دست به اختراعی می زند قدرت های سیاسی فورا او را در اختیار خود می گیرند و از علم کشف اتم اینشتین در جهت ساخت بمب اتم استفاده می کنند

29- مدینه فاضله نظریه کیست ؟ افلاطون

30- طبق نظریه مدینه فاضله افلاطون دنیا چه موقعی به سعادت نائل خواهد آمد؟ زمانی که حکیمان ، زمامداران باشند و زمامداران حکیمان

31- از نظر شیعیان دوره سعادت بشر چه عصری است؟ آن عصری است که دوره عدل کامل است – عصر ظهور حضرت مهدی عج-

32-  اولین مشخصه عصر ظهور حضرت مهدی عج ؟ دوره ای است که علم اسیر و برده نیست دوره حکومت عقل

33- تعبیر حضرت علی ع از عصر ظهور حضرت مهدی عج ؟  وَ یُغبَقونَ کَاسَ الحِکمةِبَعدَ الصِّبوح

در آن عصر مردم صبحگاهان و شامگاهان جام حکمت و معرفت می نوشند.

34- طبق آیه 29 فتح ، مَثَل اهل ایمان در انجیل چگونه ذکر شده است؟ مثل زراعتی است که ثابت نمی ماند کم کم رشد کرده ساقه در می آورد. «فَاستََغلَذَ»  این ساقه غلظت و ضخامت پیدا می کند. « فَاستَوی عَلی سوقِهِ» روی ساقه خودش می ایستد.« یُعجِبُ الزُّرّاعَ» کشاورزان را به تعجب وامی دارد.

35- مراد از آیه «سیماهُم فی وُجوهِهِم مِن اَثَرِالسُّجود » چسست آثار عبادت و مسلمانی در چهره انسان پیداست نه آنکه در اثر سجده زیاد پیشانیشان پینه بسته باشد.

36- یکی از چیزهایی که در باعث حیرت جهانیان شده است چست ؟ سرعت رشد و به استقلال رسیدن مسلمانان ، به تعبیر قرآن « فَاستَوی عَلی سوقِهِ»

37- عواملی که باعث شده محقق  اروپایی اعتراف کند : در دنیا مانند حضرت محمد (ص)رهبر ی وجود نداشته است کدامند؟ 1-اهمیت و عظمت هدف 2- قلّت وسایل و امکانات 3-سرعت وصول به هدف (کمتر از نیم قرن بیش از نیمی از مردم جهان به دین او ایمان آوردند)

38- این سخن ( تمدنی شگفت انگیز تر از تمدن اسلامی وجود ندارد) از کیست ؟ از ویل دورانت

39- نظر گوستاولوبون درمورد علت انحطاط مسلمین چه بود؟ عدم انطباق با مقتضیات زمان

40- یکی از تعالیم اسلام که ملل غیر عرب فوج فوج به اسلام گرویدند چه بود؟اصل مساوات

41- به نظر گوستاولوبون اگر مسلمین می خواستند سیادتشان را حفظ کنند چه کار باید می کردند؟ باید سیاست را بر دیانت ترجیح داده و اصل مساوات را کنار می گذاشتند.

42- اولین قومی که میدان را از اعراب گرفتند ؟ ایرانی ها

43- چه دوره ای دوره سیادت ایرانیان بر اعراب بود؟ دوره خلافت مامون عباسی که برمکیان و ذوالریاستین ، روی کار بودند.

44- چرا معتصم به اعراب روی خوش نشان نمی داد ؟ چون اعراب را طرفدار بنی امیه می دانست و برخلاف امویها که سیاستشان عربی بود و اعراب را بر غیر اعراب ترجیح میدادند معتصم سیاست غیر عربی اتخاذ کرده بود

45- علت اینکه بنی عباس زبان فارسی را زنده کرد چه بود؟ چو ن نمی خواستند ایرانیها در عربها هضم شوند.

46-   اشتباه گوستاولوبون در رعایت اصل مساوات وتقدم دیانت برسیاست مسلمین چه بود؟ اولا اسلام یک روش سیاسی به مفهوم اروپایی نیست ثانیا اگرمسلمین اسلام را اینگونه بازیچه سیاست کرده بودند امروز نه از اسلام خبری بود نه از مسلمین به صورت یک امت

47-  ایرادی که عده ای بر سیاست علی ع می گیرندچیست؟ اینکه علی(ع) سیاستمدار نبود و به زعم آنها مانند سیاستمداران با سیاست روی خوش نشان دادن به دشمن و با نیرنگ و دسیسه بر دشمن غلبه نمی کرد.

48- از نظر شهید مطهری اگر اسلام در مورد سیاست و مقتضیات زمان این قدر انعطاف داشته باشد چیست ؟ دیگر اسلام نیست، شیطنت است

49- چرا عده منصور دوانیقی را یک سیاستمدار بزرگی می دانند؟ چون با استخدام ابو مسلم توانست صدها هزار(ششصد هزار) از مخالفین خود را بکشد و آخر سر مسلم را نیز بکشد.

50- حضرت امام حسین (ع) در پاسخ مروان که گفت مصلحت تو می دانم که با یزید بیعت کنی چه فرمود؟ فرمود آن موقع باید فاتحه اسلام را یکجا خواند

.

.

.ادامه دارد

 

منبع:شهید مرتضی مطهری، مجموعه آثار 21 ، اسلام و نیازهای زمان ، جلد 1 و 2

 

 


برچسب‌ها: سوالات دوره های ضمن خدمت
جمعه ۱٢ اردیبهشت ۱۳٩۳ .:. ۱٢:٠٢ ‎ق.ظ .:. احمد خیاط زاده

نحوه محاسبه نمره منفی درآزمون ها

برخی آزمونها معتبراز جمله کنکور، ازمون های مدارس   تیز هوشان ، نمونه دولتی و ... دارای نمره منفی می باشند بدین معنی که در ازای سه پاسخ نادرست یک پاسخ درست حذف می گردد.حالا این مسئله چه تاثیری در نمره آزمون ما خواهد داشت و چگونه می توانیم این تاثیر منفی را خنثی کرده و یا به حد اقل برسانیم را با مثالی توضیح می دهیم.

فرض کنید: دانش آموزی از 20 سوال ریاضی به 10 سوال پاسخ درست و به 7 سوال پاسخ نادرست داده است و به 3 سوال دیگر پاسخ نداده است. نمره خام او در آزمون درس ریاضی چند می شود.

                                      فرمول محاسبه نمره خام

 

 


برچسب‌ها: آزمون مدارس استعداد های درخشان و نمونه
شنبه ٦ اردیبهشت ۱۳٩۳ .:. ۱۱:۱۸ ‎ب.ظ .:. احمد خیاط زاده
درباره وبلاگ

به نام خدا احمدخیاط زاده آموزگاردروس ریاضی ، هدیه ، مطالعات ، فناوری و هنر پایه ششم دبســتان شیخ طوسی مشگین شهر هستم.داور منطقه ای و استانی جشنواره های برتر تدریس و جابر بن حیان و مدرس ریاضی و قرآن پایه ششم دوره های ضمن خدمت آموزش و پرورش منطقه مشـگین شرقی می باشم . نظرات سازنده دوستان برایم ارزشمند بوده و باعث دلگرمی و بهتر شدن وبلاگ خواهدبود. « کپی برداری از مطالب وبلاگ با اهدای صلوات بر محمد وآل محمد (ص) مجاز است.»
موضوعات وب