Oneline users : آموزش ششم http://s5.picofile.com/file/8122953034/%D8%B3%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA_%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85_%D9%88_%D9%85%D9%82%D8%AA%D8%B6%DB%8C%D8%A7%D8%AA_%E2%81%AD%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86_%D9%82%D8%B3%D9%85%D8%AA_%D8%A7%D9%88%D9%84_docx_1.pdf.html

کد بارش ستاره اختلالات یادگیری دوره ضمن خدمت - آموزش ششم آموزش ششم



آموزش ششم
نويسندگان

دوره ضمن خدمت اختلالات یادگیری با کد 91400513 به صورت غیر حضوری وآزمون مجازی برگزار می گردد. طول دوره 24 ساعت بوده و  منبع آن شماره های 1 تا4 مجلات رشد آموزش ابتدایی  سال 91 می باشد . چکیده مطالب در 4 بخش جهت استفاده همکاران محترمی که به منابع دسترسی ندارند ارائه می شود. 

بخش اول

مباحث اختلالات یادگیری از اواخر دهه 60 واردحوزه علوم تربیتی ایران شده ودردهه 70 مورد توجه آموزش وپرورش قرار گرفته است.

دکتر کریمی معتقد است اگر اختلالالت یادگیری یا ناتوانایی های یادگیری را به معنام عام در نظر بگیریم با طیف وسیعی از مشکلات روبه رو می شویم او به اصطلاح خاص  اختلالات یادگیری تاکید دارد.  



اختلالات یادگیری یکی از موضوعاتی است که اگردرآموزش و پرورش به طور جدی مورد توجه واقع شود ، می تواند هم  در بهبود مشکلات دانش آموزان وهم در تحولات آموزشی بسیار موثر واقع شود.

 دانش آموزان در مواجهه با مشکلات یادگیری خود رایج ترین توجیهی که دارند و ناتوانایی های یادگیری خود را به آن ربط می دهند هوش واستعداد است.آنها درک درستی از این مفهوم ندارند فقط بدنبال توجیهی برای ضعف خود هستند.

مهمترین تاثیر مباحث اختلالات یادگیری که از اوایل دهه 1960 میلادی واردحوزه علوم تربیتی شده  این است که افق جدیدی را در درک دلایل یادگیری عدم یادگیری افراد گشوده است. 

بر اساس یافته های جدیدی که در زمینه اختلالات یادگیری انجام گرفته می توان توضیح داد که دلایل بخش عمده ای از توفیق نیافتن افراد دریادگیری به چیزهایی غیراز هوش و استعداد مربوط است . کسی که احساس می کند هوش واستعداد مناسبی برای یادگیری ریاضی ندارد درواقع ممکن است به دلایل عصب شناختی ویا آموزش در ریاضیات مشکل داشته باشد.

برای درک صحیح از اختلالات یادگیری دانستن 12 مورد زیر ضروری می نماید.                 1 ) در یک تعریف ساده «کودکی که ازنظر هوشبهر درحد عادی است امادر یک یا چند عملکردتحصیلی دچار اختلال بوده واین اختلال  تداوم داشته باشد اختلال یادگیری نامیده می شود»

 باوجود تنوع دیدگاه و تغییراتی که در تعریف اختلالات یادگیری به وجود آمده ، محدود بودن دامنه مشکلات و ارتباط نداشتن با عقب ماندگی ذهنی ویژگیهایی از اختلالات یادگیری است که مورد تاکید واتفاق نظر متخصصان می باشد.

2 ) پیشرفت پایین تر از حد متوسط از ویژگیهای عمده دانش آموز دارای اختلال یادگیری است.عملکرد او در خواندن ، نوشتن ویا حساب کردن ممکن است در حد انتظار نباشد اما در سایر زمینه های تحصیلی ویا رفتارهای مبتنی بر یادگیری،شاید عملکردش مطلوب باشد.

دانش آموز دارای اختلال یادگیری درمقایسه میان فردی از وضعیت متوسط کلاس عملکرد پایینی دارد.درمقایسه درون فردی هم،تفاوت آشکاری بین عملکردهای گوناگون تحصیلی دانش آموز دیده می شود او ممکن است در خواندن وضعیتی مناسب نشان دهد اما در ریاضیات در حد انتظار پیشرفت نکند.

 3 ) علل بروز اختلالات یادگیری نسبتا مبهم است و مورد مطالعه متخصصان رشته های مختلف می باشد. متخصصان پزشکی و بالینی عوامل عصب شناسی و متخصصان  تربیتی و یادگیری ؛عوامل ارثی ، محیطی، آموزشی وحتی اجتماعی وفرهنگی را مورد توجه قرار می دهند .

4 ) نگرش هاو جهت گیری هادر همه ابعاد اختلالات یادگیری اعم ازتعریف،سبب شناسی ، طبقه بندی ، تشخیص وحل مشکل باید مثبت باشد  به این خاطر که اولا معلم و دیگر عوامل آموزشی از برچسب های نابه جا دوری کنند و درمرحله بعد بیش از سبب شناسی و تفسیر به طراحی برنامه های ترمیمی بپردازند.

درمان گران و آموزگارانی که با دانش آموز دارای اختلال یادگیری سرو کار دارند  باید با مداخله های موثر و ارائه آموزش های متناسب به بهبود اوضاع کمک کنند واین را بدانند که اختلال یادگیری بیماری نیست بلکه یک مشکل آموزشی است.  

5 ) راحت ترین نوع ارائه خدما ت آموزشی به افراد دارای اختلال یادگیری استفاده از فنون آموزشی مناسب در کلاس درس ویا همراه سازی مشاوره در کنار این فنون است.از انواع دیگرخدمات می توان به کلاس های ویژه پاره وقت ، تمام وقت ویا مدارس ویژه اشاره کرد. در حال حاضر در کشور ما این موضوع به ارائه خدمات در کلنیک های تخصصی محدود شده است .

6 ) متخصصان اختلالات یادگیری معتقدند هر نوع ارتباط دادن موضوع به بحث عقب ماندگی ذهنی مشکلات مربوط به اختلالات یادگیری را بیشتر خواهد کردو اگر هوش دانش آموز دارای اختلال یادگیری را به وسیله آزمون های معمول هوشبهر اندازه گرفته شود نتایج مایوس کننده ای خواهد داد.

 آزمون های تشخیصی اختلالات یادگیری ، آزمون هایی هنجار مرجع نیستند بلکه ملاک مرجع هستند.چراکه قصد آن ها نمره گذاری نیست.بلکه به دنبال عیب یابی وحل مشکل است .

7 ) با وجود اختلاف دید گاه در طبقه بندی اختلالات یادگیری ، متخصصان درمورد چند گروه اتفاق نظر دارند.

* اختلالات زبان گفتاری  * اختلالات زبان نوشتاری   *اختلالات خواندن  *اختلالات ریاضیات

شناختن جزئیات هر یک ازانواع اختلالات یادگیری نه تنها معلمان را با انواع مشکلات یادگیری آشنامی کند بلکه در کاربرد فنون و روش های آموزشی درک عمیق تری به آن ها می دهد .

8 )افراد دارای اختلالات یادگیری شبیه هم نیستند این افراد نه تنها از احاظ سبب شناسی متفاوتند بلکه در جزئیات مشکلات نیز تفاوت هایی دارند. مثلا دانش آموزی در درک مفاهیم پایه مشکل دارد .یکی در درک مسئله عاجز است و دیگری در محاسبه ناتوان است . درک این نکته در تشخیص نوع مشکل هر فرد بسیار مهم است .

9 ) برآورد دقیقی از تعداد دانش آموزان دارای اختلال یادگیری در ایران وجود ندارد و برآورد جهانی نیز متفاوت است .آگر برآورد رایج پنج درصد را در نظر بگیریم در کلاس 20 الی 40 نفره ، یک یا دو دانش آموز دارای اختلالات یادگیری در کلاس حضور دارد

10 )  اگر مداخلات درمانی روی افراددارای اختلال یادگیری دردوران کودکی کم ویا غیر موثر باشدممکن است این مشکل در دوران بزرگسالی نیز ادامه داشته باشد.با اتخاذ روشهای مناسب می توان اختلالات یادگیری را در حد رضایت بخشی کاهش داد.

11 )  هر گونه مداخلات درمانی و طراحی برنامه های ترمیمی به آموزش وتخصص ویژه ای نیاز دارد و معلمان و عوامل آموزشی مدرسه بایستی زیر نظر متخصص اختلالات یادگیری ارائه خدمت کنند.

12 ) مداخلات اولیه ای در سطح خانواده و مدرسه وجود دارد که نخستین مرحله از پیشگیر ی به حساب می آید. این مداخلات ازتوجه به عوامل خطر آفرین در دوران نوزادی و اوایل کودکی شروع و به جریان آموزشی در پیش دبستان و دبستان می رسد.

جامعیت و قوت برنامه های آموزشی نیز عامل پیشگیرانه مهمی است. اگر در سبب شناسی اختلالات یادگیری بر نارسایی آموزشی ، بیشتر متمرکز شویم ، می توانیم بگوییم آموزش های موثر وکارآمد در پیشگیری از اختلالات یادگیری نقش بسزایی خواهد داشت .

منبع : مجله رشد آموزش ابتدایی مهرماه 91    


برچسب‌ها: اختلالات یادگیری
شنبه ۱٤ بهمن ۱۳٩۱ .:. ۱۱:٢٩ ‎ب.ظ .:. احمد خیاط زاده
درباره وبلاگ

به نام خدا احمدخیاط زاده آموزگار پایه ششم دبســتان هوشمند شهید انور مهر و مدرس ریاضی و قرآن پایه ششم دوره های ضمن خدمت آموزش و پرورش منطقه مشــــــــگین شرقی هستم وبلاگ موجودجهت استفاده همکاران، دانـــش آموزان و علاقمندان مباحث مقطع ابتدایی راه اندازی شده است.نظرات سازنده دوستان برایم ارزشمند بوده و باعث دلگرمی و بهتر شدن وبلاگ خواهدبود. « کپی برداری از مطالب وبلاگ با اهدای صلوات بر محمد وآل محمد (ص) مجاز است.»