Oneline users : آموزش ششم http://s5.picofile.com/file/8122953034/%D8%B3%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA_%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85_%D9%88_%D9%85%D9%82%D8%AA%D8%B6%DB%8C%D8%A7%D8%AA_%E2%81%AD%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86_%D9%82%D8%B3%D9%85%D8%AA_%D8%A7%D9%88%D9%84_docx_1.pdf.html

کد بارش ستاره اختلالات نوشتن دوره ضمن خدمت - آموزش ششم آموزش ششم



آموزش ششم
نويسندگان

واژه اولین ابزار و عناصر شگفت انگیز ارتباطی است که هنگام صحبت کردن ، سریع وبی واسطه و راحت برزبان رانده می شود اما وقتی نوشتن واژه ای ضرورت پیدامی کندکار پر زحمت و تکلیف شاقی می شود . بسیاری از دانش آموزان مبتلا به اختلالات یاگیری، مشکلات حادی در نوشتن و کاربرد زبان نوشتاری دارند                                                     


نوشتن پیشرفته ترین و پیچیده ترین دستاورد نظام زبان است .درسلسله مراتب زبان آموزی ،نوشتن در آخرین مرحله قرار داردو بعد از سایر مهارت های  فرا گرفته می شود.

انواع نوشتن

آموزش نوشتن به روش های زیر انجام می گیرد.

1- رو نویسی: رونویسی، نوشتن غیر فعال و ساده ترین نوع نوشتن است.  رونویسی به آن اندازه ای که معلم و بیشتر اولیای دانش آموزان انتظار دارند به پیشرفت در املا  نمی انجامد تاکید و استمرار در رونویسی ، می تواند مانع خلاقیت و تواناییهای ذهنی شده و بد خطی ، بی دقتی و غلط نویسی را به دنبال داشته باشد.

2- املا : مهارت املا نویسی به معنای درست نویسی حروف ، کلمات و جمله های شنیده شده است. املا نویسی به عنوان نوشتن نیمه فعال می تواند به روشهای گوناگون صورت گیرد. درهر حال شاگردبرای املا نویسی باید کلمات را خوب بشنود ، آنها را بفهمد ، در ذهن خود مجسم کرده و سپس آنها را بنویسد.

3- انشا : انشا در لغت به معنای ایجاد ، ابدا ع و خلق کردن است . انشا ، مرحله نوشتن فعال است که مستلزم نو آوری و خلاقیت است که شاگرد پس از تسلط بر گوش دادن ، سخن گفتن ، خواندن و مهارت در رو نویسی و املا نویسی ، آمادگی لازم را جهت نوشتن انشا پیدا می کند. 

سلسله مراتب زبان آموزی عبارتند از:

1- گوش دادن ( دریافت زبان شفاهی )  2- سخن گفتن ( بیان زبان شفاهی ) 3-خواندن( دریافت زبان نوشتاری )  4-نوشتن ( بیان زبان نوشتاری )

مهارتهای دریافتی ، مقدم بر مهارت های بیانی هستند ؛ یعنی گوش دادن مقدمه ی سخن گفتن وخواندن مقدمه نوشتن است. تبحر در زبان نوشتاری مستلزم داشتن مهارتهای پایه ای کافی در زبان شفاهی (صحبت کردن وسخن گفتن)است. کسی که می نویسد باید قادر باشد در ضمن استفاده از ابزارهای نوشتن ، مهارت های لازم را برای نوشتن شکل درست حروف و واژه ها را پیدا کندوحافظه دیداری و حرکتی خوبی داشته باشد، تا ارتباط پیچیده ی چشم و دست را هماهنگ سازد.

مشکلات عمده در زمینه نوشتن به سه دسته تقسیم می شود.

1) نارسا نویسی یا دست خط بد 2) اختلال در املا نویسی  3) اختلال در انشا نویسی (بیان نوشتاری)  

نارسا نویسی یا دست خط بد

دست نوشته یا خط ملموس ترین صورت مهارت های ارتباطی است که می توان آن را مشاهده ،ارزیابی و نگه داری کرد.فرایند نوشتن با دست فرایند های پیچیده است که به مهارتها و توانایی های زیادی وابسته است.نوشتن به ادراک صحیح الگوهای نمادی ترسیمی نیاز دارد.عمل نوشتن مستلزم مهارتهای دیداری -حرکتی بسیار زیادی است که به دیدن با چشم ،هماهنگی حرکات چشم ،هماهنگی حرکات ظریف چشم و دست و کنترل عضلات بازو ، دست وانگشتان نیاز دارد.

اشکال در درست نویسی به صورت نارسا نویسی بروز می کند. این اصطلاح درمورد کودکانی که برخلاف هوش طبیعی بسیار بد می نویسند، به کار می رود.این کودکان قادر به انجام دادن اعمال حرکتی موردنیاز نوشتن ویا رونویسی حروف ، واژه وشکل نیستند و نمی توانند اطلاعات دیداری را به اعمال حرکتی ظریف تبدیل کنند. اهمیت درست نوشتن  وخوانا نوشتن ، به گونه ای که قابل خواندن برای دیگران باشد،کاملا روشن و آشکار است

عواملی که ممکن است سبب نارسا نویسی شوند عبارتند از:

1- نداشتن انگیزه کافی برای یادگیری چگونگی نوشتن  2- عدم هماهنگی بین چشم ودست  3-عدم توانایی کنترل بازو ، دست و انگشتان  4- عدم استفاده صحیح از میز ،صندلی و مداد 5- به دست گرفتن نامناسب و نادرست مداد  6- عدم توانایی در ترسیم شکل صحیح هر یک از حروف وکلمات  7-دشواری درحفظ تجارب و تاثیرات دیداری(به خاطر سپردن موارد دیده شده)  8- بی قراری و پرتحرکی  9- تاخیر در تکلم  10- فقر آموزش  11- ضعف در انتقال ادراک حس دیداری به حرکتی

 منبع:

1- روانشناسی آموزش مهارتهای ارتباط و زبان ، مولف: دکتر علیمحمد ناعمی

2-مجله رشد آموزش ابتدایی دی ماه 91                                                        



برچسب‌ها: اختلالات یادگیری
دوشنبه ٢۳ بهمن ۱۳٩۱ .:. ۱٢:۳٢ ‎ق.ظ .:. احمد خیاط زاده
درباره وبلاگ

به نام خدا احمدخیاط زاده آموزگاردروس ریاضی ، هدیه ، مطالعات ، فناوری و هنر پایه ششم دبســتان شیخ طوسی مشگین شهر هستم.داور منطقه ای و استانی جشنواره های برتر تدریس و جابر بن حیان و مدرس ریاضی و قرآن پایه ششم دوره های ضمن خدمت آموزش و پرورش منطقه مشـگین شرقی می باشم . نظرات سازنده دوستان برایم ارزشمند بوده و باعث دلگرمی و بهتر شدن وبلاگ خواهدبود. « کپی برداری از مطالب وبلاگ با اهدای صلوات بر محمد وآل محمد (ص) مجاز است.»
موضوعات وب