Oneline users : آموزش ششم http://s5.picofile.com/file/8122953034/%D8%B3%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA_%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85_%D9%88_%D9%85%D9%82%D8%AA%D8%B6%DB%8C%D8%A7%D8%AA_%E2%81%AD%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86_%D9%82%D8%B3%D9%85%D8%AA_%D8%A7%D9%88%D9%84_docx_1.pdf.html

کد بارش ستاره روشهای نوین مطالعه - آموزش ششم آموزش ششم



آموزش ششم
نويسندگان

همانطور که کارشناسان عقیده دارند به تعداد معلم روش تدریس وجوددارد می توان گفت به تعداد افراد ، روش مطالعه وجود دارد. بدین معنا که هر فرد برای مطالعه روش عملی وتجربی خاص خود را دارد.با استناد به حقیقتی که تونی بوران در کتاب «چگونه از مغز خود بهتر استفاده کنیم» آورده ، دانستن و بکار بردن روشهای نوین و علمی مطالعه ، ضروری و مفید به نظر می آید . تونی توران می گوید: منحنی حافظه انسان طوری است که به فاصله چند دقیقه قسمتی ازمطالب را فراموش می کند و بعد از 24 ساعت تقریبا فقط رئوس مطالب را به خاطر می آورد و رئوس مطالب نیز بعد از مدتی فراموش می شو د. مگر اینکه، فرد پس از 10 دقیقه یک بار مرور ، پس از 24 ساعت یک بار مرور و پس از یک هفته یک بار مرور انجام دهد واز مطلبی که یاد گرفته است در عمل استفاده کند. در ادامه به برخی روش های نوین مطالعه اشاره می گردد.  


روش PQRST

این روش در  زبان لاتین مخفف  " Preview " مرور اجمالی ،  " Question " سوال ، "Read" خواندن ، " Self-recitation " تلقین و تکرار ، "  Test " آزمون ، است .

مرحله  P ( مرور اجمالی )

در اولین گام مطالعه ،  بر کل مطالب کتاب مروری اجمالی داشته باشید تا از موضوع های اصلی آن تصوری ذهنی پیدا کنید. این کار را می توان با خواندن رئوس مطالب و سپس گفتارهای اصلی و تصاویر و عکس های آن انجام داد.مهمترین جنبه مرور اجمالی آن است که خلاصه مطالب در پایان هر فصل را به دقت خواند و در مورد هر یک از نکاتی که در پایان فصل آمده است تامل نمود. خواه  ناخواه به ذهنتان خطور می کند که باید پس از خواندن مطالب جواب را پیدا کرده باشید و دستاورد این مرحله ، به دست آوردن دید کلی نسبت به عناوین فصل ها و نحوه سازماندهی آنها است.

مرحله  Q (پرسش کردن ) 

مراحل سوال کردن،خواندن و به خود پس دادن،ویژه هر بخش از هر فصل است.فصل های کتاب را یکی یکی در نظر بگیرید . هر سه مرحله سوال کردن،خواندن و به خود پس دادن را در مورد هر بخش اعمال کنید. قبل از مطالعه مطالب هر بخش ،نخست نوان آن بخش و عنوان های فرعی آن را بخوانید.سپس در حین خواند ن مطالب هر بخش ، موضوعات مهم آن را به صورت یک یا چند سوال در نظر بگیرید که بعدا باید به آنها پاسخ دهید. از خود بپرسید: مولف در این بخش چه مفاهیم مهمی را در نظر داشته است ؟ مقصود از مرحله سوال کردن نیز همین است.

مرحله R ( خواندن )

در این مرحله ، گفتار مورد نظر را با دقت به معنای آن بخوانید و بکوشید جواب پرسش هایی که در مرحله Q مطرح کرده بودید بیابید ، بنابر این باید در مورد آنچه که در دست مطالعه دارید تامل کنید و آن را به آموخته های قبلی خود ارتباط دهید. پس می توان کلید واژه هایی را در متن انتخاب کرد و علامت زد. اصولا می بایست 10 الی 15 درصد متن را علامت زد زیرا در این مرحله ، هدف این است که کلید واژه ها یا مطالب اصلی متن مشخص شود تا بعد بتوانید آنها را مرور کنید . تا وقتی تمام گفتار و مطالبکلیدی آن را نخوانده اید یادداشت بر ندارید این کار کمک می کند اهمیت نسبی هر نکته را دریابید.

مرحله S ( تلقین و تکرار )

پس از مطالعه مطالب  بکوشید تا نکات عمده آن را به یاد آورید و اطلاعاتی را که در آن مطرح شده است از حفظ بیان کنید ، درس پس دادن به خود ، روش بسیار موثری برای تثبیت مطالب درحافظه است. مطالب را به زبان خودتان بیان کنید و اطلاعات مطرح شده را از حفظ بگویید در نبود افراد بهتر است با صدای بلند این کار را انجام دهید اما اگر افراد دیگری هم حضور دارند می توانید این کار را در ذهنتان انجام دهید.مطالب را بامتن مقایسه کنید تامطمئن شوید که آنها را درست وکامل به یاد آورده اید. با تکرار یا ازبر کردن مطالب، متوجه می شوید که چه چیز هایی را به خاطر نسپرده اید . این کار به شما کمک می کند تا اطلاعات را در ذهن خود سازماندهی کنید . پس از آنکه گفتار اولی به پایان رسید می توانید به گفتار بعدی بپردازید و باز هم مراحل Q . R . S  را در مورد آن ها به کار بندید.   همین روش را تا پایان گفتار های  یک فصل اعمال کنید.

                                                                                                               مرحله T ( آزمون ) 

پس از پایان مطالعه هر فصل ، باید خودتان را ارزیابی کنید . بنابر این یادداشت های خود را مرور کنید و ببینید که آیا نکات اصلی را به یاد می آورید یا نه؟ بکوشید تا دریابید که مطالب مختلف فصلها چه ارتباطی با هم دارند؟ در مرحله T  ، ممکن است برای یافتن مطالب و نکات کلیدی به کل فصل مراجعه کرده و خلاصه فصل ها را بخوانید.مرحله T را نباید به شب امتحان موکول کرد . بهترین زمان برای مرور هر فصل ، بلافاصله پس از خواندن آن است.

پژوهش های انجام شده نشان می دهد که روش ( PQRST ) بسیار مفید بوده است ، به گونه ای که بر روخوانی ساده مطالب فصل، ازابتدا تا انتها ارجحیت دارد، مرحله تلقین و تکرار در این روش بسیار مهم است. به جای چند بار خواندن مطالب بخش عمده زمان مطالعه را برای حفظ کردن فعالانه مطالب صرف کنید. براساس پژوهش های انجام شده ، خواندن دقیق خلاصه مطالب هر فصل، پیش از خواندن آن ، بهره وری مطالعه را بسیار بیشتر می کند. خواندن خلاصه هر فصل سبب می شود که کل مطالب آن در ذهن سازماندهی شود. حتی اگر نخواهید از تمام مراحل روش(PQRST) پیروی کنید. خوب است به اهمیت تلقین وتکرار و خواندن خلاصه مطلب فصل برای ورود به مطلب  توجه خاصی مبذول کنید.

منابع:

1- چگونه ازمغز خود بهتر استفاده کنیم . اثر ، تونی بوران

2-چگونه مطالعه کنیم . اثر ، هاشم اروج زاده

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         


برچسب‌ها: روش های نوین مطالعه
پنجشنبه ۱٥ فروردین ۱۳٩٢ .:. ٦:٥٦ ‎ب.ظ .:. احمد خیاط زاده
درباره وبلاگ

به نام خدا احمدخیاط زاده آموزگاردروس ریاضی ، هدیه ، مطالعات ، فناوری و هنر پایه ششم دبســتان شیخ طوسی مشگین شهر هستم.داور منطقه ای و استانی جشنواره های برتر تدریس و جابر بن حیان و مدرس ریاضی و قرآن پایه ششم دوره های ضمن خدمت آموزش و پرورش منطقه مشـگین شرقی می باشم . نظرات سازنده دوستان برایم ارزشمند بوده و باعث دلگرمی و بهتر شدن وبلاگ خواهدبود. « کپی برداری از مطالب وبلاگ با اهدای صلوات بر محمد وآل محمد (ص) مجاز است.»
موضوعات وب