Oneline users : آموزش ششم http://s5.picofile.com/file/8122953034/%D8%B3%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA_%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85_%D9%88_%D9%85%D9%82%D8%AA%D8%B6%DB%8C%D8%A7%D8%AA_%E2%81%AD%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86_%D9%82%D8%B3%D9%85%D8%AA_%D8%A7%D9%88%D9%84_docx_1.pdf.html

کد بارش ستاره ارزشیابی - آموزش ششم آموزش ششم



آموزش ششم
نويسندگان

 یکی از مهم ترین وظایف نظام آموزشی ، ارزشیابی از یادگیریهای دانش آموزان است که فرایندی مستمر در جریان یاددهی- یادگیری می باشد.ارزشیابی صحیح از طریق بازخوردهای که به دانش آموزان می دهد ، می تواند به یادگیری یادگیرندگان کمک مفید و موثری کند.  درتحول بنیادین نظام آموزشی ،بایستی  شعار سنتی « امروز در مدرسه چند گرفته اید؟ » جای خود را به « در مدرسه چه یادگرفته اید ؟» بدهد. دگرگونی در ارزشیابی سنتی که از موانع اصلی خلاقیت و نوآوری بوده و عمدتا بر نمره و بازدهی تاکید دارد می تواند اعتماد به نفس دانش آموزان را افزایش دهد و او را فعال و محقق و پویا بار آورد. و به وی بیاموزد که چگونه یاد بگیرد.


هرجا که یادگیری هدفمند رخ می دهد ، به نوعی ارزشیابی را در ذات خود دارد. اگر یادگیری را یک فرایندی پیوسته درنظر بگیریم که از مبدئی آغاز و به پیامد و نتیجه ای می رسد. ارزشیابی هم جریانی پیوسته است که دوش به دوش یادگیری پیش می رود و یادگیری را در مسیر رشد خود سامان می بخشدو غنا می بخشد.

اگر جریان یاددهی - یادگیری را به درستی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم خواهیم دید که ارزشیابی از جریان یاددهی - یادگیری جدانیست.بادقت در فعالیت های یک مربی ورزشی می بینیم که او در حین آموزش های خود ، پیوسته خطاها و قوت های بازیکنان را به دقت بررسی می کند و برای رفع  و کاهش خطاها به آنهاتوصیه و رهنمود می دهد تا حرکات ورزشی ورزشکارانش کامل و کامل تر شود. (احمدی،1385 ص 73)

تصمیم گیری درباره نحوه سنجش میزان یادگیری دانش آموزان به همان اندازه مهم است که تصمیم گیری درباره اینکه چه چیزی را تدریس می کنید.در واقع اساسی ترین تصمیمی که معلم باید بگیرد، درباره سنجش است.چرا که سنجش جان مایه هرنوع تعلیم و تربیت محسوب می شود. (گلاور، برونینگ،1981م، ص 385)

ارزشیابی یادگیری

سازمان جهانی یونسکو چهار هدف را برای یادگیری در تعلیم و تربیت  مورد تاکید قرار داده که عبارتند از:

1- یادگیری برای دانستن

2- یادگیری برای عمل کردن

3- یادگیری برای زیستن

4- یادگیری برای باهم زیستن

بنابراین می توان انتظار داشت که اهداف نظام آموزشی ، شیوه های برنامه ریزی درسی ، الگوهای یاددهی- یادگیری و ارزشیابی تحصیلی متاثر از این چهار استراتژی تغییر کنند. ( احمدی، 1385، ص 37 )

منابع:

1-احمدی،حسین و محمد حسنی؛ ارزشیابی توصیفی: الگویی نو در ارزشیابی تحصیلی، تهران؛ انتشارات مدرسه،1385

2- گلاور ،جان ای و راجر برونینگ؛ روانشناسی تربیتی اصول و کاربرد آن ، مترجم : علینقی خرازی، تهران، انتشارات مرکز نشر دانشگاهی،1381


برچسب‌ها:
دوشنبه ٩ اردیبهشت ۱۳٩٢ .:. ٥:٠٧ ‎ب.ظ .:. احمد خیاط زاده
درباره وبلاگ

به نام خدا احمدخیاط زاده آموزگاردروس ریاضی ، هدیه ، مطالعات ، فناوری و هنر پایه ششم دبســتان شیخ طوسی مشگین شهر هستم.داور منطقه ای و استانی جشنواره های برتر تدریس و جابر بن حیان و مدرس ریاضی و قرآن پایه ششم دوره های ضمن خدمت آموزش و پرورش منطقه مشـگین شرقی می باشم . نظرات سازنده دوستان برایم ارزشمند بوده و باعث دلگرمی و بهتر شدن وبلاگ خواهدبود. « کپی برداری از مطالب وبلاگ با اهدای صلوات بر محمد وآل محمد (ص) مجاز است.»
موضوعات وب